-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30585 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

چرا اگر به وجود خدا فكر كنيم، ميگويند كافر ميشويد؟! در خصوص وجود خداوند توضيح دهيد.

تفكر در وجود خدا كفر نيست و كسي هم نگفته فكر كننده درباره خداوند كافر ميشود. بوسيله فكر و عقل است كه انسان به وجود خدا پي ميبرد. در روايت آمده كه در ذات خدا (نه در وجود خدا) زياد فكر نكنيد،(1) زيرا ذات اقدس احديت وجودي است بي نهايت و با هيچ ذاتي شباهت ندارد و هيچ يك از موجوداتي كه تاكنون ديدهايم و شنيدهايم، نظير و همانند او نيست. افرادي كه از فكر ورزيده و معلومات سطح عالي برخوردار نباشند، هر چه فكر كنند كه خداوند چگونه وجودي است، او را شبيه يكي از مخلوقات خيال خواهند نمود.

در بعضي از كلمات پيشواين بزرگ اسلام آمده است: مورچه گمان ميكند خداوند مانند او دو شاخك دارد.(2) اين تعبير جالب اشاره به اين حقيقت است كه افكا ناقص و كوتاه در صورت تفكر زياد در ذات و چگونگي ذات خداوند (اوصاف الهي) در دره هولناك تشبيه سقوط ميكنند؛ يعني خداي ازلي و ابدي و فوق زمان و مكان و غير متناهي را با يكي از مخلوقات مقايسه كرده و همانند يكي از مخلوقات تصور ميكنند. با اين كه شناسايي ذات خدا براي ما مشكل و يا غير ممكن است، پي بردن به اصل وجود خداوند و اين كه عالم خدايي دارد، بسيار سهل و آسان است، زيرا ما به تعداد ستارگان آسمان، برگهاي درختان، انواع جانداران، بلكه به تعداد سلولهاي هر گياه و جانور به تعداد اتمهاي اجسام، و خلاصه به شماره تمام موجودات جهان هستي، دليل و نشانه براي پي بردن به اصل وجود خدا داريم، زيرا كه نياز معلول به علت و مخلوق به خالق را حتي بچهها درك ميكنند.

برگ درختان سبز در نظر هوشيار

هر ورقش دفتري است معرفت كردگار

هيچ پديدهاي خود به خود و بدون علت به وجود نميآيد، مثلا اگر ساختمان جديدي را ببينيم، يقين پيدا ميكنيم داراي مهندس و بنا و كارگراني بوده و در اثر كار آنان ساختمان درست شده است و هرگز احتمال نميدهيم كه خود به خود و بدون علت به وجود آمده باشد.

امروزه مصنوعات و اختراعات بشر همه جا را پر كرده است. آيا كسي احتمال ميدهد يكي از اين مصنوعات بدون مخترع و سازنده به وجود آمده است؟ آيا كسي به خود اجازه ميدهد بگويد: كامپيوتر، تلويزيون، راديو، جاروبرقي، ماشين لباسشويي و همين طور خود به خود و بدون مخترع ساخته شدهاند؟

همان گونه كه امكان ندارد اين مصنوعات بدون سازنده باشد، امكان ندارد جهان پهناور هستي خود به خود و بدون خالق پيدا شده باشد. پس چون هر پديده، پديد آورده لازم دارد، جهان هستي نيازمند پديد آورنده و خالق است. بهتر است كتاب همه بايد بدانند اثر آقاي ابراهيم اميني و كتاب در جستجوي خدا و خدا را چگونه بشناسيم نوشته ناصر مكارم شيرازي را مطالعه بفرمائيد.

پي نوشتها:

1 - اصول كافي (ترجمه)، ج 1، ص 124، حديث 1.

2 - ناصر مكارم شيرازي، خدا را چگونه بشناسيم، ص 23.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.